Model Enyaq iV to samochód elektryczny marki Škoda opracowany od samego początku z myślą o tego rodzaju napędzie. Pierwsze seryjne pojazdy zjechały z linii produkcyjnych w 2020 roku. Auto powstało w oparciu o wspólną platformę MEB, opracowaną przez inżynierów koncernu Volkswagen (wykorzystywaną też do budowy modelu Volkswagen ID4). Z wykorzystaniem wielu systemów z koncernu Volkswagen, powstał bardzo nowoczesny SUV.
Interesującą linię nadwozia Enyaq wyznacza wiele ostrych linii i przetłoczeń. Auto ma wyraziste reflektory, podkreślone ostrymi liniami, i nawiązujące do ich stylu duże kierunkowskazy. Uwagę zwraca wieloramienna atrapa chłodnicy i sportowy zderzak. Przetłoczenia są też w linii bocznej, gdzie idealnie współgrają z linią okien. Pas tylny również pełen jest ostro zarysowanych form wyznaczających kształt tylnej klapy, zderzaka i reflektorów.
Škoda stworzyła także wersję Coupé z mocniej opadającym ku tyłowi dachem i innym pasem tylnym, wprowadzoną do sprzedaży w 2023 roku.
Jak będzie wyglądała nowa Škoda Enyaq?
Projektanci wprowadzili jedynie niewielkie zmiany wizualne w wyglądzie zewnętrznym auta, ale są one widoczne. To między innymi nowe logo i napis, a także oznaczenia poszczególnych wersji.
Model nic a nic się nie zestarzał, jego sylwetka jest nadal atrakcyjna, można rzec nawet: futurystyczna. Nie było zatem powodu dla wprowadzania większych zmian w stylistyce.
Nowe silniki i bardziej wydajne baterie
Najwięcej zmian nastąpiło w napędach i ich zasilaniu. Standardowo Škoda Enyaq napędzana jest przez silnik elektryczny przekazujący moment obrotowy na tylną oś samochodu (za pośrednictwem jednobiegowej skrzyni redukcyjnej).
Jednak dostępne są także wersje z napędem 4x4, o większej mocy, zapewniające SUV-owi i Coupé znacznie lepszą dzielność na drogach gorszej jakości, a także w trakcie ciężkich warunków pogodowych, gdy przyczepność do nawierzchni jest mocno ograniczona.
Dostępne są elektryczne jednostki napędowe o mocy 179, 285 i 340 KM.
Najsłabsza jednostka napędowa zapewnia przyspieszenie do setki w 8,7 sekundy, najmocniejsza (340 KM) potrzebuje 5,5 sekundy, aby rozpędzić auto do setki.
Škoda Enyaq 2024 – zasięg
Nowe jednostki napędowe to nie wszystko. Czeski producent wyposażył najnowszą Škodę Enyaq w akumulatory o większej pojemności. Dodatkowo zastosowano także rozwiązania techniczne zwiększające komfort i bezpieczeństwo podczas korzystania ze źródła zasilania (baterii litowo-jonowej).
Dzięki nowym źródłom zasilania auto może pochwalić się większym zasięgiem, który przekłada się na większą swobodę korzystania z samochodu.
Škoda Enyaq 2024 może być wyposażona w następujące akumulatory trakcyjne:
- O pojemności 62 kWh, zasilający silnik o mocy 179 KM. W tej wersji auto zapewnia do 396 kilometrów zasięgu (zgodnie z trybem pomiaru WTLP).
- O pojemności 82 kWh, zasilające silniki o mocy 285 i 340 KM. Zależnie od wersji napędowej i nadwozia (Coupé, SUV) auto zapewnia od 524 do 570 kilometrów zasięgu (zgodnie z metodologią testów WTLP).
Nowy układ zarządzania akumulatorem trakcyjnym (baterią litowo-jonową) umożliwia szybsze ładowanie auta. Szybkie ładowanie baterii od 10% do 80% pojemności trwa jedynie 28 minut, jeśli kierowca może korzystać z ładowarki o mocy 175 kW (dotyczy modeli 85x i RS).
Akumulator trakcyjny jest wyposażony w system wstępnego podgrzewania, który pozwala na sprawne korzystanie z ładowarek wysokiej mocy. Funkcję wstępnego podgrzewania kierowca może uruchomić ręcznie (za pomocą systemu Infotaiment). Może być ona również uruchomiona automatycznie, bez ingerencji ze strony kierowcy. Wystarczy, że prowadzący auto zaplanuje podróż z użyciem firmowej nawigacji, a jednym z punktów na trasie będzie ładowarka wysokiej mocy.
Świetne wyposażenie już w standardzie
Elektryczny SUV Škoda Enyaq 2024 może pochwalić się bogatym wyposażeniem już w standardzie. Obejmuje ono wiele systemów bezpieczeństwa, wsparcia kierowcy oraz komfortu.
Podstawowa lista wyposażenia uwzględnia:
- przednie i boczne poduszki powietrzne,
- poduszkę centralną i kurtyny boczne,
- przednie i tylne czujniki parkowania wraz z kamerą cofania,
- przyciemnione szyby przednie i tylne,
- 13-calowy ekran dotykowy systemu Infotainment z funkcją nawigacji,
- panoramiczny dach (dla wersji Coupé),
- system dostępu bezkluczykowego, bluetooth i indukcyjną ładowarkę smartfona,
- podgrzewane fotele przednie.
Miłe warunki do jazdy zapewnia nowoczesne audio z 8 głośnikami i cyfrowym radiem DAB oraz trzystrefowa klimatyzacja.
Kierowca może liczyć na wsparcie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, w tym funkcji monitorowania martwego pola w lusterkach, aktywnego tempomatu, systemów przeciwpoślizgowych i ułatwiających parkowanie.
W standardzie dostępny jest asystent skrętu i system przeciwzderzeniowy Front Assist (samodzielnie hamujący w razie zagrożenia).
Wyposażenie auta można rozbudować, wybierając z dostępnych opcji. Dzięki nim kierowca może korzystać z wyświetlacza (na przedniej szybie) Head Up z rozszerzoną rzeczywistością, systemu utrzymywania pasa ruchu, półautomatycznej kontroli auta w razie zagrożenia i systemów wyboru trybów jazdy, zmieniających charakterystyki pracy silnika i układu kierowniczego. Auto może być też doposażone w przednie reflektory wykonane w technologii LED, w których sterownik samodzielnie dobiera odpowiednie oświetlenie do warunków na drodze (bez konieczności zmieniania świateł z długich na krótkie i odwrotnie).
Dzięki dostępnym opcjom można również zwiększyć komfort jazdy. Wówczas auto może mieć na pokładzie elektrycznie regulowane fotele, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika (otwieraną bezkluczykowo), podgrzewaną przednią szybę, podświetlany grill i wiele innych.
Ile kosztuje Škoda Enyaq 2024?
Zastanawiasz się, ile trzeba zapłacić za nową Škodę Enyaq?
- Najtańsza wersja Škody Enyaq 60 (179 KM, napęd na tył, akumulator 62 kWh), kosztuje 209 850 złotych.
- Wersja 85 (285 KM, napęd na tył, akumulator 82 kWh) kosztuje od 237 100 złotych (w zależności od wersji wyposażenia).
- Najtańsza wersja auta z napędem na 4 koła – 85X (285 KM, napęd na obie osie, akumulator 82 kWh) kosztuje 247 550 złotych.
Auto objęte jest 3-letnią gwarancją. Warto pamiętać, że Škoda oferuje wiele możliwości zakupu auta. Nie musisz kupować go za gotówkę. Dostępne są również inne rozwiązania, jak leasing, kredyt czy abonament.
Najlepiej odwiedzić najbliższy salon, obejrzeć auto z bliska i umówić się na jazdę próbną. Doradcy z salonów odpowiedzą na wszystkie pytania dotyczące samochodu oraz rozwiązań finansowych umożliwiających jego zakup.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?